مدیرعامل جامعه بازاریان کیش از آغاز پرواز مستقیم کیش استانبول با هدف دسترسی به "هاب بینالمللی" خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، رحمان سادات نجفی، با اشاره به محدودیتها و ممنوعیتهای رفت و آمد و مبادله کالا به علت مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: با توجه به محدودیتهای کرونایی در کیش، و عدم صدور ویزا در امارات؛ و همچنین قیمت لیر به نسبت نوسانات ارزی، کشور ترکیه مقصد مناسبی برای تامین کالای اصیل و خارجی بازار کیش بهنظر میآید، لذا طرح برقراری پرواز مستقیم کیش استانبول به هواپیمایی کیشایر پیشنهاد شد.
وی ادامه داد: با استقبال کاپتان هاشمی تهرانی مديرعامل هواپیمایی کیشایر، و رایزنی با سازمان کیش و منطقه آزاد اروند به جهت تعهد تامین یک سوم ظرفیت پرواز استانبول از طرف هرکدام، این مسیر برای دسترسی بینالمللی و اتصال به هاب جهانی تردد مسافر انتخاب شد.
ساداتنجفی با تاکید بر اهمیت پایداری این طرح، گفت: آغاز این مسیر پروازی با همکاری منطقه آزاد اروند دارای مزایایی است که به پایداری بیشتر و اقتصادی شدن مسیر کمک میکند.
وی پرواز مسقط را تجربهای موفق در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: سلیمانیه، اربیل، و لبنان مسیرهای پیشنهادی بعدی هستند که در کنار برنامهریزی برای خرید چند هواپیما منتج به بهرهوری بیشتر از ظرفیتهای خاص منطقه آزاد گردشگری کیش گردد.
وی با اشاره به تخصیص سهم بار همراه هر مسافر برای منطقه آزاد کیش در مسیرهای چرخشی در نظر گرفتهشده با شهر آبادان و منطقه آزاد اروند، گفت: تمرکز بر سهم بار همراه مسافر و قراردادن آن در اختیار بازاریان کیش، و همچنین مدیریت امکان افزایش بار توسط کیشایر؛ میتواند به انتفاع بیشتر بخش اقتصادی کیش بیانجامد.
محسن قریب، نیز از کیش به عنوان یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران که امتیازات مناسبی را جهت حضور در عرصهی بینالملل دارد نام برد و اظهار کرد: پرواز مستقیم استانبول، با رویکرد تعامل و حضور متقابل گردشگر، تقویت بخش تجاری کیش، و ایجاد مسیر مستقیم بینالمللی برای سرمایهگذاران خارجی، برنامهریزی شده است.
وی افزود: حداقل مسیر پروازی برای آغاز کار، پیشنهاد این جلسه بود که با ظرفیتسازی بیشتر، امکان افزایش تعداد و مسیر پروازها را نیز مدنظر دارد.
ماهان مدون به نمایندگی از سازمان نیز، تصریح کرد: از سالهای قبل، طرح موضوع و تجربیاتی در این خصوص وجود داشته، اما در شرایط فعلی مسیرهای گذشته مانند دبی کارایی ندارد.
وی ادامه داد: "هاب بینالمللی توزیع مسافر" دارای مولفههای خاصی است که امارات آن را تامین نمیکرد اما استانبول با ظرفیت و ترافیک بالای مسافر از شرق و غرب، میتواند بهترین گزینهی موجود باشد.
مدون با اشاره به تجربهی ۴سال پیش با هواپیمایی زاگرس، گفت: آن تجربه گرچه موفق بود اما به علت عدم سرمایهگذاری مناسب، پایدار نماند و آنچه مسلم هست تمایل ایرلاینها و نفع اقتصادیشان به پروازهای دیگر میباشد.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد اروند، با هدف برقرار نگه داشتن این مسیر و تجمیع منافع و همچنین توجه به تجارت چمدانی، جهت برقراری این پرواز به تفاهم رسیده است.
مدون ادامه داد: با علم به اینکه تقاضای مسافری از کیش، کم خواهد بود، باید به تامین تجارت چمدانی فعالین مناطق آزاد و تردد مسافرین حاشیهی خلیج فارس اندیشید.
وی آبادان را با عدد ۵هزار نفر ورودی از بصره، گزینهی بسیار مناسبی برای مسیر مشترک پروازی دانست و گفت: منطقه آزاد اروند اولین تقاضا را در این خصوص داشت اما به علت عدم انتفاع جزیره کیش، به نتیجه نرسید.
در حال حاضر دو سورتی پرواز در مسیرهای کیش به استانبول، برگشت به آبادان؛ و آبادان به استانبول، برگشت به کیش برای این مسیر در نظر گرفته شده است.
پیشتر با توجه به بسته بودن مرزها به علت شیوع ویروس کرونا، طرح آغاز این مسیر برای ایام نوروز برنامهریزی شده بود اما در حال حاضر با درنظر گرفتن مرزهای باز، از هماکنون امکان سفر میسر شده است و تاریخ اولین پرواز ۲۲بهمن اعلام شد.
احمد کتابفروش از اعضای هیئت مدیره جامعه بازاریان نیز، نفس این اتفاق را، به نفع کیش دانست و گفت: از این طریق، تبلیغ کاذب فرهنگی علیه کیش با عنوان فروش کالای ایرانی با قیمت گزاف نیز رفع میشود.
عظیمزاده یکی از فعالین اقتصادی حاضر در این نشست نیز، نیاز کالای جزیره کیش را، بر اساس نیاز و گلایه مسافر با عنوان کمبود کالای خارجی عنوان کرد و گفت: فارغ از تولیدات با کیفیت ایرانی، کالاهای نامرغوب داخلی با قیمت گزاف و عرضهی آن در مناطق آزاد! از معضلاتی است که باید در جهت رفع آن، تدابیر مهمی اندیشیده، و قدمهای محکمی برداشته شود.
پروژهی برقراری مسیر هوایی مشترک چرخشی بین کیش، آبادان و استانبول، در نشستی مشترک با ماهان مدون نماینده سازمان منطقه آزاد کیش، مجید پردیس نماینده هواپیمایی کیشایر، و محسن قریب، مجید سلیمی، احمد کتابفروش، مصطفی ابراهیمی و فعالین اقتصادی کیش بررسی شد.