عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: نخبگان می‌توانند در کارکرد موثر نظام سیاسی و رسیدن به اهداف آن نقش بسیار موثری داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، سعید پورعلی در گفتگوی اختصاصیبا خبرنگاران افزود: ما تا کارکرد‌های یک نظام سیاسی را ندانیم شاید پاسخ به اینکه آیا ضرورت دارد نخبگان حوزه‌های مختلف در نظام سیاسی دعوت به مشارکت شوند را نمی توانیم به شایستگی دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر نظام سیاسی کارکرد‌های برای خود متصور است، گفت: مهمترین کارکرد نظام سیاسی مشروعیت سازی، انسجام سازی اجتماعی و هویت سازی است.

پورعلی افزود: آینده‌نگری و اهداف سازی برای یک جامعه هم نیاز به دانش بسیار بالا و هم نیاز به تجربه اندوخته فراوان دارد.

وی گفت: وقتی پای دانش و تجربه به میان می‌آید طبیعتا فکر و ذهن انسان به سمت انسان‌هایی می‌رود که فرآیند تدریجی کسب دانش و تجربه را گذرانده‌اند و به عنوان انسان‌های با انگیزه می‌توانند برای کمک به نظام سیاسی در فرآیند‌ها درگیر شوند.

سعید پورعلی با بیان اینکه همه ساختن‌ها نیاز به انسان‌های با تخصص و با تجربه دارد، گفت: ایجاد فضای مشارکت برای حضور نخبگان هر جامعه کمک به ارتقای عملکرد، توسعه و پیشرفت و تحقق رفاه در جامعه است.

پورعلی افزود: هر جامعه و نظام سیاسی در کارنامه خود نتواند آن عملکرد‌هایی که از یک نظام سیاسی متصور است را شکل دهد قطعا باید حوزه جذب نخبگان را آسیب شناسی کند.

وی گفت: اگر نخبگان در حوزه‌های مختلف حضور داشته باشند انتظار داریم نظام سیاسی کارکرد مناسبی را داشته باشد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: محققان و اندیشمندان علوم سیاسی ایجاد فضای مشارکت برای حضور نخبگان را یکی از ضرورت‌های توسعه و پیشرفت نظام‌های سیاسی می‌دانند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

گزارش تصویری

مراسم دید و بازدید اهل سنت کیش در روز عید فطر

نماز عید فطر اهل سنت در کیش

راهپیمایی روز قدس در کیش

پخش دعا جوشن‌کبیر به صورت تر‌دی‌مپینگ در کیش

کاریکاتور

کاریکاتور / رسولی صدرعاملی کارگردان مطرح سینما

کاریکاتور / مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر بازرسی و پاسخگویی سازمان منطقه آزاد کیش

عکس

ویدئو