سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود از تأیید لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان  لشکری و کشوری  خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز خود گفت: شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را بررسی و تایید کرد.

او افزود: این قانون درباره ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری و مستمری بگیران بهزیستی، قضات و استاد‌های دانشگاه است و براساس این مصوبه‏، گام مهمی در جهت تعیین تکلیف معلمان طرح مهرآفرین برداشته شده که پس از ابلاغ جزئیاتش قابل پیگیری است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تأیید لایحه معاضدت حقوقی بین ایران و قزاقستان خبر داد.
 
آقای طحان نظیف گفت: در لایحه مانع زدایی از صنعت برق تنها یک ایراد باقی مانده؛ ایراد پیشین شورای نگهبان درباره الزام به خرید و ارائه گواهی ظرفيت نيروگاهی، همچنان باقی است. این مصوبه مشترکان خرد را هم شامل می‌شود که حقوق عامه را ضایع می‌کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس كه تاکنون چند مجلس را به خود دیده و از مجلس نهم تاکنون بین مجلس و شورای نگهبان در حال تردد بوده، در شورای نگهبان تأیید شد.
 
او افزود: طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی هم در شورای نگهبان پیشتر تأیید شد. این قانون از پراکندگی داده‌ها و اطلاعات ملی جلوگیری می‌کند و با حذف کاغذ و ديوان سالاری‌، به دولت هوشمند نزدیک می‌شویم. قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی به موضوع داده‌های دستگاه‌های دولتی و اتصال پايگاه‌ها به يكديگر مانند پایگاه املاک و اسکان، مدارک تحصیلی و... می‌پردازد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی تنها در یک مورد ابهام باقی مانده است.
 
آقای طحان نظیف از بررسی لایحه معاهده معاضدت حقوق متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل در شورای نگهبان خبر داد و گفت که به نظر می‌رسد مجلس بر روی نظرش در مورد بخشی لایحه اصرار دارد تا برای اعلام نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.
 
او گفت: در طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، برخی نهادها اضافه و مستثنی شده بودند. در بعضی موارد مجلس بر روی نظرش اصرار داشت و شورای نگهبان هم ابهام‌هایی را در مورد لزوم تعريف قانوني مراجع نام برده شده در طرح نمايندگان مطرح کرده بود. با اين حال ایرادهای هیئت عالی نظارت همچنان برقرار است و به مجلس فرستاده شده است.

طحان نظیف همچنین درباره اساسنامه صندوق ملی مسکن گفت: این اساسنامه را سه شنبه اخیر را دریافت کردیم و ایرادهایی داشت. شورای نگهبان اساسنامه صندوق ملی مسکن را تأیید کرده و قابل اجراست. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به نظر می‌رسد باید تعامل بیشتری بین مجلس و هیئت عالی نظارت برای مصوبات رخ دهد. البته بن‌بستی وجود ندارد و در مورد طرحی مانند شفافیت قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات اظهار نظر می‌کند.
 
آقای طحان نظیف در پاسخ به پرسشی در مورد اجرای ناقص قانون اساسی در کشور گفت: مسئول نظارت و انطباق مصوبات با قانون اساسی است و نه اجرای آن. هر نهادی بر اساس وظایفش حق ورود به مسائل را دارد. قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون اساسی را رئیس جمهور دانسته و قوای دیگر هم در این حوزه مسئولیت‌هایی دارند.

او افزود: مجلس می تواند در مورد اجرای قوانین مصوبش نظارت و پیگیری داشته باشد. سازمان بازرسی کل کشور هم از جهت اجرای صحیح قوانین حق ورود دارد. دستگاه‌های دیگری هم از اين جهت مسئول هستند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا در جریان بررسی‌های هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیست و بر اساس قانون، نظارت بر نماینده‌ها در جریان اجرای مسئولیت نمایندگی، بر عهده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

او در پاسخ به پرسشی در مورد تابعیت مضاعف فرزندان برخی نمایندگان یا محکومیت‌های نمايندگان و... گفت: تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده و باید منتظر بمانیم که شرایط قانون انتخابات تا آن زمان چگونه خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به یک پرسش درباره حذف برخی جریان‌های سیاسی در انتخابات و جلوگیری از فراهم شدن فرصت انتقاد، توضیح داد: هر فرد، جریان و گروهی باید پاسخگوی عملکرد خود چه در مجلس و چه در دولت باشد. دولت‌ها و مجلس‌هایی در کشور بر سر کار آمدند که رویکرد‌های کاملا متفاوتی را هم پیش گرفتند. با این حال شورای نگهبان بر اساس وظایف و مسئولیت‌های قانونیش عمل می‌کند.
 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

گزارش تصویری

مراسم دید و بازدید اهل سنت کیش در روز عید فطر

نماز عید فطر اهل سنت در کیش

راهپیمایی روز قدس در کیش

پخش دعا جوشن‌کبیر به صورت تر‌دی‌مپینگ در کیش

کاریکاتور

کاریکاتور / رسولی صدرعاملی کارگردان مطرح سینما

کاریکاتور / مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر بازرسی و پاسخگویی سازمان منطقه آزاد کیش

عکس

ویدئو