مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: عملیات‌ احداث سد یک میلیون مترمکعبی درکاه بشاگرد پایان یافته و آماده بهره‌برداری و وارد مدار شدن در سفر رئیس جمهور به استان است.

 

به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، جمشید عیدانی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از این سد بتنی افزود: سد درکاه با ظرفیت یک میلیون مترمکعب، از نوع سازه بتنی وزنی با هسته سنگی است که در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه شهرستان بشاگرد احداث شده است.

وی بیان کرد: ارتفاع این سد از بستر ۲۸ متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب ۸۵ متر و سه متر است.‌

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان یادآور شد: با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می‌توان با جمع‌آوری سیلاب‌های مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب آشامیدنی مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست را تامین کرد.

عیدانی در خصوص نقش و تاثیر این سد بر زندگی و اقتصاد مردم منطقه بشاگرد به‌ویژه درکاه گفت: محرومیت زدایی از روستاهای کم‌برخوردار شهرستان بشاگرد همچون «درکاه»، «تج»، «حجت‌آباد» و دیگر روستاهای پایین دست سد از طریق تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به‌ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن‌سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه‌های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب‌های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از مزایایی است که مردم و بومیان این منطقه از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی ابراز کرد: روستای درکاه با حدود ۲۰۰ خانوار در شمالی‌ترین و مرتفع‌ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده و همین ویژگی جغرافیایی سبب شده تا بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرستان بشاگرد شدت بیشتری داشته و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم.

عیدانی، نداشتن قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب برای ذخیره این بارش‌ها سبب شده بود تا رواناب حاصله به‌صورت جریان سیلابی مخرب در مدت زمان کوتاهی و بدون استفاده از منطقه خارج شود که با بهره‌برداری از این سد این مشکل برطرف شده است.

گزارش تصویری

مراسم دید و بازدید اهل سنت کیش در روز عید فطر

نماز عید فطر اهل سنت در کیش

راهپیمایی روز قدس در کیش

پخش دعا جوشن‌کبیر به صورت تر‌دی‌مپینگ در کیش

کاریکاتور

کاریکاتور / رسولی صدرعاملی کارگردان مطرح سینما

کاریکاتور / مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر بازرسی و پاسخگویی سازمان منطقه آزاد کیش

عکس

ویدئو