مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه یک سوم کارگاه‌های فعال در این استان مشمول معافیت حق بیمه کارفرما هستند گفت: ۱۱ هزار کارگاه فعال در این استان با نزدیک به ۴۰ هزار نفر بیمه شده، تنها با پرداخت هفت درصد حق بیمه سهم کارگر از خدمات کامل تامین اجتماعی استفاده می‌کنند.

 

 به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، عباس اکبری روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز هرمزگان ضمن دیدار با کارکنان و خبرنگاران این مرکز در خصوص خدمات تامین اجتماعی به گفت و گو پرداخت و اظهار کرد: این کارگاه‌ها معافیت‌دار بوده یعنی از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما بهره‌مند هستند به عبارتی حدود یک سوم کارگاه‌های زیر پوشش تأمین اجتماعی در هرمزگان از ۳۰ هزار کارگاه فعال، مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد کارگاه‌های فعال در هرمزگان نسبت به سال قبل چهار درصد رشد کرده و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به یکهزار کارگاه ایجاد شده که در حال پرداخت حق بیمه هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان اضافه کرد: این سازمان کارگاه‌های غیر فعال را به دلیل نداشتن پرداختی حق بیمه در آمارها لحاظ نمی‌کند.

ظریب پشتیبانی تامین اجتماعی درهرمزگان هفت و نیم است

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ظریب پشتیبانی هم گفت: تعداد مستمری بگیران سال به سال روند افزایشی دارد و در سال گذشته نزدیک به ۶ هزار پرونده مستمری بگیری برقرار شد.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان خاطر نشان کرد: ورودی‌های تامین اجتماعی در استان هرمزگان بیشتر از خروجی‌ها بوده و ظریب پشتیبانی خوب بوده اما نمی‌توان گفت این بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: اکنون ظریب پشتیبانی در هرمزگان هفت و نیم بوده که نسبت به میانگین کشوری با ظریب جانشینی حدود سه، وضعیت خوبی است و این استان یکی از استان‌هایی بوده که ظریب آن نسبت به استان‌های دیگر خوب است.

پرداخت هزینه درمان و تسهیلات ازدواج توسط تامین اجتماعی

اکبری با اشاره به قانون جوانی جمعیت و تاثیر مثبتی که می‌تواند بر ظریب جانشینی داشته باشد به موضوع ناباروری اشاره و ابراز کرد:‌ سازمان تامین اجتماعی هزینه درمان ناباروری را پرداخت می‌کند و برای جوانی جمعیت هم درحال برداشتن محدودیت سه فرزند بوده و مشوق‌هایی هم در حوزه همکاران در نظر گرفته و تسهیلاتی داده می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان افزود: اگر هر سازمان و نهاد دولتی و عمومی به وظایف خود که ممکن است هر چند کوچک باشد به درستی عمل کند،‌ آثار و نتایج مطلوب خود را در افزایش جمعیت نشان خواهد داد.

وی اشاره کرد: نزدیک به ۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ کمک هزینه ازدواج توسط سازمان تامین اجتماعی در این استان پرداخت شد.

در سال‌های اول انقلاب، نرخ رشد جمعیت‌ کشور حدود سه درصد بود؛ به این معنا که جمعیت سالانه حدود سه درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یافت، اما از اواخر دهه ۶۰ از این درصد کاسته شد (شعار فرزند کمتر زندگی بهتر تبلیغ می‌شد) و این رقم در ابتدای ورود به دهه ۸۰ به حدود ۱٫۵ درصد رسید و در سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور برای نخستین بار به کمتر از یک درصد تنزل یافت. نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ به ۶ دهم درصد رسید و این امر حاکی از آن بود که ایران در شرف کاهش جمعیت است.

بر اساس آمارهای رسمی سال ۱۳۹۸ در کشور ۱۷۰ هزار نوزاد کمتر از سال ۱۳۹۷ به دنیا آمده و در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸، حدود ۸۰ هزار نوزاد کمتر متولد شد. همچنین «نرخ باروری کلی» (TFR) در کشورمان در سال ۹۸ حدود ۱٫۶ اعلام شد و در ۹۹ نیز به میزان پایین‌تری رسید؛ این مقدار نزدیک به ۶۵ درصد نرخ باروری مورد نیاز برای حفظ جمعیت کشور است که نشان می‌دهد به طور حتم شاهد تغییرات جدی در ساختار جمعیتی خواهیم بود.

بسیاری از صاحبنظران با تکیه بر مستندات عملی و آمار رسمی انتشار یافته به این نتیجه رسیده‌اند که سالمندی در ۲۰ سال آینده به ۲ برابر می‌رسد که جای بسی تامل و تدبیر دارد. بنابراین ایران که از سال ۱۳۹۵ بیشتر پای به سنین سالخوردگی گذاشته، شوربختانه برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۳۰ سالخورده و پیر شود.

۲۳۵ میلیارد تومان تعهدات کوتاه مدت پرداخت شد

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعهدات سازمان تامین اجتماعی در بخش‌های درمان، تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت، بیان کرد: تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، هزینه‌های کمک بارداری، هزینه‌های کمک هزینه سفر بیمار و همراه، پرداخت کمک هزینه وسایل کمک پزشکی، هدیه ازدواج و کمک هزینه ترحیم است که در سال گذشته ۲۴ هزار سند در استان صادر و مبلغی افزون بر ۲۳۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی تصریح کرد:‌ تعهدات بلند مدت هم شامل انواع کمک هزینه مستمری و بازنشستگی و فوتی است که نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان پرداخت شد و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود ۶۰ میلیارد تومان از بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری عباس از محل استردادهای ارزش افزوده وصول شد و بقیه بدهی این نهاد عمومی و پیمانکارانش تقسیط شده است.

اکبری اشاره کرد: شهرداری بندرعباس و پیمانکاران آن با مساعدت‌های قانونی که تامین اجتماعی طبق ضوابط در اختیار آن‌ها قرار داده درحال پرداخت بدهی‌های خود هستند.

وی افزود: شرکت مخابرات هرمزگان هم با توجه به مشکل‌هایی که داشتند بدهی‌شان را تقسیط کرده و درحال پرداخت است.

گاهی صحت سنجی پرداختی‌های حق بیمه از طریق مالیات انجام می‌شود

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در ادامه به موضوع اتصال سامانه‌های تامین اجتماعی و امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: تبادل داده بین تأمین اجتماعی و اداره مالیات در سطح کشور درحال پیگیری بوده که امید می‌رود در شهریور ماه سال جاری عملیاتی شود، یکسری موانع در این خصوص وجود داشته است.

اکبری افزود: سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی باید بپذیرند سامانه‌هایشان به همدیگر متصل شود و مواردی در هرمزگان بوده که صحت سنجی حق بیمه‌هایی که برای افراد پرداخت شده از طریق امور مالیاتی مشخص شده است.

وی ابراز کرد: اکنون آگاهی کارگران و کارفرمایان افزایش یافته و افراد می‌توانند با استفاه از سامانه‌های تأمین اجتماعی پرداختی‌ها و حق بیمه‌هایشان را رصد کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان گفت:‌ گاهی مشاهده شده برای اینکه حق بیمه کمتری به تامین اجتماعی پرداخت شود در لیست‌های حق بیمه حقوق‌ها کمتر از پرداختی واقعی اظهار شده است که این برای بیمه شده مشکل‌ساز است.

اکبری توضیح داد: فلسفه بیمه خرید خطر است تا فرد در زمان رخداد، حادثه و نیاز بتواند از خدمات آن استفاده کند، کم اظهاری برای بیمه شده در زمانی که دچار بیماری می‌شود و یا باید از غرامت دستمزد ایام بیکاری یا دریافت هدیه ازدواج، موارد دیگر استفاده کند مشکل ساز می‌شود که حتی در زمان برقراری مستمری هم چنین است.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان افزود: فرد مشمول با دیدن شرایط و خدمات می‌گوید میزان حقوقم این مبلغ بوده و این حقوق را باید دریافت می‌کردم و معترض می‌شود.

کارگاه‌های بالای ۵۰ شاغل مورد حسابرسی تامین اجتماعی قرار می‌گیرند

اکبری اشاره کرد: سازمان تأمین اجتماعی براساس ماده ۴۷ قانون تأمین اجتماعی و مؤسسه حسابرسی تأمین اجتماعی وارد عمل شده و بنا به درخواست‌های شعب برای حسابرسی از کارگاه‌ها اقدام می‌کند که این هم بازدارندگی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: تأمین اجتماعی اجازه حسابرسی از کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر را ندارد اما می‌تواند از بقیه مجموعه حسابرسی انجام دهد که این حسابرسی‌ها مشخص می‌کند آیا لیست‌های حق بیمه با پرداختی‌ها مطابقت داشته یا خیر که مواردی هم مشخص شده اختلاف‌هایی وجود دارد.

اتباع خارجی مجاز باید بیمه شوند

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در بخش دیگری از مباحث خود اشاره کرد: اینکه اتباع سایر کشورها اجازه کار کردن دارند یا خیر را باید مرجع دیگری مشخص کند، اما کارگران اتباع خارجی که دارای مجوز فعالیت هستند باید توسط کارفرما بیمه شوند و اگر بازرس این موضوع را مشاهده کند نام این فرد را می‌نویسد و کارفرما ملکف است همچون کارگر ایرانی حق بیمه این فرد را بپردازد.

مصوبه ریاست جمهوری در خصوص مشاغل صیادی درحال پیگیری است

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مصوبه سفری رییس جمهور به هرمزگان پیرامون مشاغل صیادی و قرارگیری آن در لیست مشاغل سخت و زیان آور هم گفت: صیادانی که بر روی لنج و برای کارفرمایی درحال کار هستند مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند.

اکبری افزود: حق بیمه کامل این افراد یعنی ۳۰ درصد پرداخت می‌شود و شرط استفاده از مشاغل سخت و زیان آور را دارند.

وی برای روشن‌تر شدن موضوع به تاریخچه بیمه صیادان اشاره کرد و گفت:‌ سال ۷۴ طبق تفاهم نامه بین تأمین اجتماعی شیلات و وزارت کار پیرامون بیمه صیادان منعقد شد که در آن ذکر شده قایق‌های صیادی معمولاً به صورت سهم بری صید انجام می‌دهند،‌ یعنی به نسبت سهم‌شان از آن سود می‌برند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان بیان کرد: این بدان معنی است که هیچ‌کس کارفرمای دیگری نیست، به همین دلیل سه درصد حق بیمه بیکاری از سال ۱۳۷۴ تا کنون پرداخت نشده است.

اکبری ادامه داد: این صیادان در سفر رییس جمهور درخواست داشته‌اند شغل‌شان مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شود که در مصوبات سفر هم درج شد و در آن مصوبه به اداره‌کل تأمین اجتماعی استان اشاره‌ای نکرده بلکه سازمان تامین اجتماعی مخاطب آن است.

وی اضافه کرد: مصوبه سفر گفته سازمان تأمین اجتماعی موضوع را بررسی کرده و آیین نامه‌ای را در این خصوص تنظیم کند،‌ تأمین اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیازمند همراهی و همکاری سازمان‌های دیگر است.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان ابراز کرد: این اداره کل موضوع را از ستاد پیگیری می‌کند که کار کارشناسی شده بوده و به گونه‌ای نشود که مطلبی را تصویب کنند که اجرای آن چالش برانگیز شود.

اکبری گفت: وقتی مشمول مشاغل سخت و زیان آور شدند باید چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور را بپردازند،‌ اما چه کسی برعهده می‌گیرد که کارفرمای کسی است که ۲۰ سال حق بیمه را پرداخت کرده است.

وی افزود: سه درصدی که به تأمین اجتماعی نداده‌اند چگونه باید محاسبه شود و موارد دیگری که وجود دارد در سازمان تأمین اجتماعی درحال بررسی است.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان افزود: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم اعلام کرده این‌ها تابع هستند و اگر تابع باشند باید سه درصد از ابتدا محاسبه و برای پرداخت مشخص شود.

اکبری مثال زد: فردی در طول سال‌های متمادی بر روی ۱۰ قایق کار کرده است و اکنون تامین اجتماعی حقوق مربوطه را باید از چه کسی به عنوان کارفرما مطالبه کند.

وی تصریح کرد: نزدیک به چهار هزار کارگاه صیادی در هرمزگان وجود دارد که ۱۸ هزار نفر در آن‌ها مشغول صیادی هستند که اگر این به تأیید نهایی برسد بخش از این هر ۱۸ هزار نفری که تا کنون مشمول نشده‌اند را شامل می‌شود.

مدیر تامین اجتماعی هرمزگان بیان کرد: برای مشمول و بهره‌مند شدن باید ۲۰ سال سابقه پرداخت متوالی داشته باشند.

تعیین مصادیق سخت و زیان آور بودن مشاغل مرتبط با خبرنگاری برعهده شورای حفاظت فنی است

اکبری در خصوص خبرنگاری هم گفت: قانون مشاغل سخت و زیان آور خبرنگاری را مشمول کرده است و تشخیص مصادیق سخت و زیان آور با کمیته‌های تشخصی مشاغل سخت و زیان آور است که در استان‌ها تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: خود خبرنگار مشمول است اما تشخیص اینکه سایر مشاغل مرتبط را می‌توان به این قانون تسری داد یا خیر بر عهده کمیته تشخیص است که تأمین اجتماعی تنها یکی از اعضای آن بوده و نماینده بهداشت، نماینده اداره کار، نماینده کارفرمایان و کارگران سایر اعضان آن هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان افزود: تعیین مولفه‌ها سخت و زیان آور بودن شغل با شورای حفاظت فنی است و اگر شخص فرم مربوط را در اداره‌کار تکمیل کند موضوع در کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه رأی به تأمین اجتماعی ارجاع داده می‌شود.

وی اشاره کرد: تأمین اجتماعی هم آن شغل را با لیست‌های بیمه مطابقت می‌دهد که آیا همه فعالیت این فرد در شغل خبرنگاری بوده یا خیر و اگر بوده باشد، بی‌درنگ حکم فرد در این قانون صادر می‌شود.

۵۰ و ۲ دهم درصد جمعیت هرمزگان زیر پوشش تأمین اجتماعی هستند

اکبری عنوان کرد: بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی و بوده و ما را در راستای اهداف سازمان یاری داده‌اند و می‌دهند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان اشاره کرد: ۵۰ و ۲ دهم درصد جمعیت این استان با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زیر پوشش تأمین اجتماعی هستند، اکنون جمعیت هرمزگان را حدود ۲ میلیون نفر در نظر گرفته‌اند.

وی ابراز کرد: آماری که به صورت غیر رسمی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته‌ایم همین حدود است.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در خصوص مشارکت در تصمیم‌های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم گفت: این سازمان سهامدار شرکت‌هایی در استان است که می‌توان به نفت ستاره خلیج فارس اشاره کرد،‌ درصدی از سهام این پالایشگاه متعلق به تأمین اجتماعی و درواقع بیمه شدگان،‌ کارگران و کافرمایان است.

اکبری افزود:‌ اداره‌های کل تامین اجتماعی در اداره شرکت‌ها نقشی ندارند و سرمایه‌گذاری را شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی انجام می‌دهند اما این شرکت‌ها به فراخور شرایط خود اقدام‌هایی در استان‌ها انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای مثال نفت ستاره خلیج فارس احداث بیمارستانی را در مجموعه پیامبر اعظم (ص) بندرعباس برعهده گرفته و درحال احداث آن است.

۲۵ تیر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بهزیستی و تامین اجتماعی نامگذاری شده است.

گزارش تصویری

مراسم دید و بازدید اهل سنت کیش در روز عید فطر

نماز عید فطر اهل سنت در کیش

راهپیمایی روز قدس در کیش

پخش دعا جوشن‌کبیر به صورت تر‌دی‌مپینگ در کیش

کاریکاتور

کاریکاتور / رسولی صدرعاملی کارگردان مطرح سینما

کاریکاتور / مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر بازرسی و پاسخگویی سازمان منطقه آزاد کیش

عکس

ویدئو