مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: تاکنون افزون بر ۱۱۲ هزار هکتار معادل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی این استان که قابلیت اجرای آبیاری نوین را داشتند، به این سامانه‌ها مجهز شده‌ است.

 

 به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، عبدالعلی مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از اراضی باغی هرمزگان و ۴۰ درصد زراعی مجهز به سامانه نوین آبیاری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان یکی از پیشروترین استان‌ها در اجرای طرح آبیاری نوین است، بیان کرد: آبیاری تحت فشار از سال ۱۳۷۰ در استان هرمزگان کلید خورد و از همان سال اجرا و توسعه این طرح در اولویت سازمان جهادکشاورزی این استان قرار گرفت.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: توسعه سامانه نوین آبیاری، احداث زیرساخت‌های کشاورزی و پیاده‌سازی الگوی کشت از سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است که محقق شدن این طرح‌ها در استان‌ها از جمله این استان نیازمند تامین اعتبار است.

مرادی یادآورشد: سطح زیرکشت فعلی محصولات آبی هرمزگان افزون بر ۱۶۱ هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن محصول است که در حال حاضر این استان با وجود شرایط سخت بی‌آبی، شرجی و گرما؛ بیش از ۷۰ درصد از اراضی باغی و زراعی آن به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است که این عدد ۲ برابر میانگین کشوری را شامل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آبیاری نوین در هرمزگان ابتدا از یک تا ۲ هکتار در هر قطعه آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: آبیاری تحت فشار بیشتر در شهرهای میناب، رودان، حاجی آباد و بندرعباس که بیشترین سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی استان یعنی معادل ۶۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، انجام می‌شود.

سامانه آبیاری نوین و تحت فشار در واقع به روش‌هایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه کشاورزی توزیع و به گیاهان منتقل می‌شود؛ استفاده از این روش‌ها نیازمند یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، سرمایه‌گذاری کلان دولتی و خصوصی و با صرفه‌تر شدن کار کشاورزی برای تولید کننده است.

این نوع آبیاری بالاترین بازدهی در مصرف آب را در بین انواع دیگر دارد، چرا که آب در طول مسیر از داخل لوله‌های مخصوصی عبور می‌کند و تماس مستقیم با هوا و خاک ندارد، اتلاف آب خیلی کم است و به‌طور معمول کمتر از آبیاری سنتی به آب و نیروی کارگر نیاز دارد.

اجرای روش‌های نوین آبیاری، راندمان آبیاری را در قطره ای تا ۹۵ درصد و بارانی را تا ۷۵ یا ۸۰ درصد افزایش می دهد لذا طبق نظر متخصصان و مسوولان سازمان جهادکشاورزی؛ باتوجه به اقلیم خشک هرمزگان و همچنین کمبود منابع آبی و جدی بودن بحران آب، توسعه روش‌های نوین آبیاری برای صرفه جویی و مدیریت منابع آبی استان و همچنین تبدیل آبیاری سنتی و غرقابی در کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری به عنوان یک ضرورت بیش از پیش دراین منطقه احساس می‌شد.

گزارش تصویری

مراسم دید و بازدید اهل سنت کیش در روز عید فطر

نماز عید فطر اهل سنت در کیش

راهپیمایی روز قدس در کیش

پخش دعا جوشن‌کبیر به صورت تر‌دی‌مپینگ در کیش

کاریکاتور

کاریکاتور / رسولی صدرعاملی کارگردان مطرح سینما

کاریکاتور / مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر بازرسی و پاسخگویی سازمان منطقه آزاد کیش

عکس

ویدئو