مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در راستای حفاظت و صیانت از گونه‌های کمیاب و مهم ژنتیکی جنگلی، در حال حاضر ۱۲۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در این استان شناسایی شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری پیام پژواک، سید محمد نور موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ذخیره‌گاه‌های جنگلی ارزش اکولوژیکی فراوانی دارند و باید از آن‌ها به خوبی صیانت و حفاظت کرده و در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

ذخیره‌گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا دریا اطلاق می‌شود که از اکوسیستم‌ها یا گونه‌های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند، ذخیره‌گاه‌های جنگلی الگوهای کوچک شده ذخیره‌گاه‌های بیوسفر هستند که در آن گونه‌های منحصر بفرد و کمیاب و یا گونه‌های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین از مساحت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی هرمزگان، یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار آن جنگل با گونه‌های مختلف است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهارکرد: ۸۰۲ هزار هکتار از جنگل‌های استان تحت عنوان ناحیه رویشی خلیج‌فارس و دریای عمان نامیده شده که شامل گونه‌های گرمسیری از جمله انواع آکاسیا، انواع کَهور، چوچ، کلیر، گَز، کُنار و استبرق و سایر گونه‌های گرمسیری بوده و در دشت‌های ساحلی واقع است.

موسوی ادامه داد: جنگل‌های خلیج فارس و دریای عمان موجب سرسبزی سواحل و جلوگیری از خسارت ریزگردها شده و در کاهش اثرات سیلاب‌های ویرانگر نیز تاثیرگذار است.

وی یادآورشد: ۲۵ هزار هکتار از مساحت جنگل‌های هرمزگان نیز رویشگاه جنگلی حرا شامل می‌شود و گونه چندل نیز تنها در خور آذینی شهرستان سیریک از توابع استان رویش دارد که تنها گونه درختی زنده زای کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: جنگل‌های مانگرو در حدفاصل جذر و مدی در طول نوار ساحلی از منطقه سایه خوش بندرلنگه تا خور کرتی مرز استان هرمزگان با سیستان وبلوچستان در خورها، مسیل‌ها و کنار رودخانه‌ها رویش دارند و محل زاد و ولد بسیاری از آبزیان به ویژه میگو است.

وی یادآورشد: همچنین با مشارکت جوامع محلی در هفت شهرستان ساحلی هرمزگان از جمله بندرعباس، میناب، بندرخمیر، بندرجاسک، پارسیان، بندرلنگه و سیریک درختان حرا تولید و کشت می‌شود که در توسعه جنگل‌های حرا، سرسبزی منطقه، اکوتوریسم و بالارفتن ظرفیت دریایی استان تاثیرگذار است.

موسوی یادآورشد: ۲۱۳ هزار هکتار از جنگل‌های هرمزگان نیز ایرانی تورانی بوده که در ارتفاعات کوه گنو، هُماگ، کوشا احمدی، کوه شب، نیان، کوه پردی، سرکوه شنبه پارسیان و بشاگرد رویش دارند.

این مسوول ادامه داد: این گونه‌های جنگلی شامل بَنه، کَسور، بادام کوهی، کیکم، ارژن و در ارتفاعات بالاتر گونه زیتون وحشی و ارس (سرو کوهی) نیز دیده می‌شود که نقش موثری در نفوذ بارندگی‌های ارتفاعات برای تغذیه سفره‌های آب دشت‌های مشرف به ارتفاعات دارند.

وی اضافه کرد: همچنین در هرمزگان تاکنون ۵۱ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت ایجاد شده است که بیش از ۲۵ هزار هکتار آن در حوزه شرق بندرعباس بوده که نقش تاثیرگذاری در استان و بویژه در بحث تثبیت ریزگردها داشته است.

موسوی تصریح کرد: استان‌های جنوبی و غربی از جمله هرمزگان به دلیل خشکسالی‌های متوالی با مشکل و معضل ریزگردها مواجه بوده که خوشبختانه در شرق استان با غرس جنگل‌های دست کاشت مشکلی نداریم.

وی با اشاره به سابقه طولانی استان در توسعه جنگل و جنگل کاری گفت: تمام جنگل‎های هرمزگان جز جنگل‌های حفاظتی است که هرگونه برداشت از چوب این جنگل‌ها به طور کامل ممنوع بوده و بهره‌برداری از گیاهان دارویی، صنعتی و میوه‌های خوراکی نیز تنها با مجوز این اداره کل منابع طبیعی امکان‌پذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در ادامه از مردم خواست، در حفاظت از جنگل‌های استان هرگونه تخریب جنگلی را به سامانه تلفنی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

موسوی در پایان با اعلام تشکیل ستاد مردمی کاشت ملی یک میلیارد درخت اظهارکرد: هماهنگی‌های لازم جهت تولید ۶ میلیون نهال برای سال آینده انجام شده و در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری سالجاری نیز با شعار «درخت برای زندگی باهم بکاریم برای ایران سرسبز ایران قوی» از مردم درخواست کرد در این سنت حسنه در ۱۵ اسفندماه مشارکت کنند.

از مساحت هفت میلیون و۲۰۰ هزار هکتاری استان هرمزگان، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار آن جنگل، چهارمیلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

گزارش تصویری

مراسم دید و بازدید اهل سنت کیش در روز عید فطر

نماز عید فطر اهل سنت در کیش

راهپیمایی روز قدس در کیش

پخش دعا جوشن‌کبیر به صورت تر‌دی‌مپینگ در کیش

کاریکاتور

کاریکاتور / رسولی صدرعاملی کارگردان مطرح سینما

کاریکاتور / مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

کاریکاتور / مدیر بازرسی و پاسخگویی سازمان منطقه آزاد کیش

عکس

ویدئو